sobota, 13 sierpnia 2016

Letni placek z wiśniami i migdałami


Placek z wiśniami i migdałami, to moje ulubione ciasto! Jest pyszne, kojarzy mi się z latem, bo zawsze jedzone było po powrocie z plaży i z moją kochaną mamą, ponieważ pieczemy je co roku w jej imieniny.




Kiedyś bardzo często się przeprowadzałam. W moich migracjach, wyłączając rodzinne Świnoujście, doliczyłam się czterech miast. Tak na prawdę, to ośmiu, ale dwa z nich były niewielkimi miejscowościami, z których dojeżdżałam do większych ośrodków, a inne dwa były co prawda spore, ale przebywałam w nich nie dłużej niż miesiąc, co było z góry założone. Tak, czy inaczej, podróże mnie kochały, a ja kochałam taki styl życia. Czasem, jednak przychodziły dni, w których bardzo brakowało mi rodziny, domu i morza. To właśnie był czas na ciasto wiśniowe. Jest nieocenione. Smak i zapach, jaki unosił się w mieszkaniu sprawiały, że przenosiłam się do maminej kuchni, pełnej słońca i cudownej atmosfery. Powracały ciepłe i miłe wspomnienia. To zawsze pomagało. Tu nawet pasuje określenie, choć w zmienionym znaczeniu, "Przez żołądek do serca", bo na sercu na prawdę robiło mi się dużo lepiej. 
Tyle o wartościach sentymentalnych. O walorach kulinarnych najlepiej opowie pewne zdarzenie. Kiedyś zaprosiłam na obiad kilkoro znajomych, w tym moich serdecznych przyjaciół, Justynę i Rafała, którzy sprawili mi największy komplement, jaki można sobie wymarzyć. Po skończonym posiłku z deserem zaczęliśmy się szykować do wyjścia (chyba na koncert, już nie pamiętam). Znajomi rozeszli się po mieszkaniu, ktoś był w łazience, ktoś zabierał torbę z pokoju, ja zgarniałam rzeczy do zmywarki i też poszłam przygotować się do wyjścia. Po chwili zauważyłam, że towarzystwo znów skupiło się w kuchni. Obraz był piękny. Cztery osoby przy blasze z ciastem wiśniowym, zajadają w najlepsze. "Asia, nie gniewasz się, że tak z blachy jemy?". Nie gniewałam, wiedziałam, że jest smacznie jak u mamy.

Składniki

1 kg wiśni
250 g masła
250 g cukru
300 g mąki pszennej
100 g mąki ziemniaczanej
5 jajek
4 łyżki kwaśnej śmietany
1 łyżeczka proszku do pieczenia
skórka otarta z cytryny
200 g siekanych migdałów
cukier puder
sok z wiśni

Wykonanie

Wiśnie umyć i wydrylować. Sok odlać do szklanki.
W misie utrzeć masło i dodawać kolejno cukier, mąkę ziemniaczaną, śmietanę, jajka, skórkę cytrynową, mąkę pszenną z proszkiem do pieczenia.
Ciasto rozsmarować na blasze posmarowanej masłem. Ułożyć na nim wiśnie i posypać migdałami.
Włożyć do zimnego piekarnika i piec przez ok. 30 min w temperaturze 200 stopni Celsjusza.
Po wyjęciu polać lukrem wykonanym z cukru pudru i soku z wiśni. Do lukru można także dodać łyżeczkę spirytusu.
Podawać ostudzone.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz